Začátkem února byla po rekonstrukci otevřena budova vlakového nádraží České Budějovice. Tak jak se pamatovalo na parkování jízdních kol? Skoro vůbec.
Jak to dopadlo?
V návaznosti na rekonstrukci budovy provedlo město České Budějovice rekonstrukci chodníku. V rámci ní byly zřízeny stojany u bývalého vstupu do podchodu. Kapacita stojanového hnízda je pouhých 16 kol. Stání nejsou zastřešená a nijak zabezpečená. Dobře slouží k rychlému zaparkování maximálně na pár hodin. Rozhodně ne přes noc.
Na severním prostranství je umístěna nabíjecí stanice pro elektrokola spolu s jednoduchým stojanem. Jízdní kolo se do něj parkuje zavěšením za sedlo. Opět vhodné pro rychlé zastavení. Způsob zavěšení kola téměř znemožňuje jeho uzamčení, zejména zde nezamknete přední kolo. Kapacita je přibližně 12 jízdních kol. Jde o značně nestandardní a uživatelsky nepřívětivý typ stojanu, takže zůstává opuštěný.
Stav před rekonstrukcí
V minulosti zde byly kolostavy podél nádražní budovy. Šlo o nakryté stojany typu Weldi, s kapacitou 24 kol. Dlouhodobě je v oblasti problém s množstvím ukradených jízdních kol. Spolu se vzrůstajícím zájmem o elektrokola je situace neudržitelná. Tyto stojany byly během rekonstrukce odstraněny.
U blízkého vchodu do Mercury centra (autobusové nádraží) se nachází kryté stojany pro 18 kol. I zde dochází k častým krádežím. Mimo to jsou stojany soukromé a provozovatel Mercury centra je může kdykoli odstranit.
Na konci Lannovy třídy se pak nacházejí dvě stojanová hnízda s kapacitou 10 a 12 kol.
Šlo to jinak?
Zásadní chyba byla v komunikaci vedení města se Správou železnic před a v průběhu rekonstrukce. Konkrétní požadavky města mohly být vzneseny a realizovány. Kolárna by tak mohla být například v jedné z kobek pod prvním nástupištěm. Taktéž mohla být vyčleněna jedna místnost v přízemí samotné nádražní budovy.
Příklady ukazují, že to jde. Například Radotín (https://mestemnakole.cz/2023/12/zeleznicni-stanice-praha-radotin-ma-nove-6-stojanu-na-kola/), nebo Choceň (https://mestemnakole.cz/2022/05/chocenske-nadrazi-ma-unikatni/). Jednoduchá a funkční kolárna byla také vybudována v Praze u stanice metra Opatov (https://mestemnakole.cz/2022/12/u-stanice-metra-opatov-je-mestska-kolarna-parkovani-je-zdarma/).
V Kuřimi bylo u nádraží vybudováno větší množství cykloboxů (https://www.facebook.com/BrnoNaKole/posts/pfbid0ZfnE8RiKZdLksQndXd7MCpfF1eaBeQPfBa7RRXPHL7XCgS73osmKoseFBXeyqM32l).
Co s tím?
Šance na dodatečné vybudování parkovacích kapacit existuje v budově, resp. na dvoře bývalé pošty. Měly by zde vzniknout jak nezabezpečené kolostavy, tak cykloboxy. Vedení města na záměru dle slov pana náměstka Bureše začalo pracovat. Termín realizace je však neznámý, celý záměr může být vzdálen několik let.
Zdroj: Brno na kole